Cu timpul, chiar și faptele pe care le considerăm adevăruri statornice se pot schimba. Cunoașterea este în continuă evoluție.

Cele șapte idei de mai jos s-au schimbat probabil de la zilele școlare. Re-educați-vă.

La scoală: Pluto este o planetă

Acum: Pluto nu este o planetă

Știm, încă de la sfârșitul anilor 1800, că a existat o a noua planetă, după Uranus. În 1906, Percival Lowell, fondatorul Observatorului Lowell din Flagstaff, Arizona, a început chiar un proiect de cercetare menit să găsească misterioasa „Planeta X.”

Apoi, în 1930, un începător în vârstă de 23 de ani la sediu a găsit-o. Descoperitorul, Clyde Tombaugh, a fost însărcinat cu compararea sistematică a fotografiilor cerului luate la câteva săptămâni, pentru a căuta obiecte în mișcare.

În cele din urmă, a văzut unul și și-a prezentat observația la Observatorul Colegiului Harvard. După ce o fată de 11 ani din Anglia a numit noua planetă (dupa zeul roman al lumii de jos), am început să îl includem pe Pluto ca pe o planetă în sistemul nostru solar.

Dar, în 2003, un astronom a găsit un obiect mai mare dincolo de Pluton – pe care la numit Eris, potrivit NASA. Noile informații au determinat o grămadă de alți astronomi să pună întrebări despre ceea ce face cu adevărat o planetă o planetă și au decis, pe baza dimensiunii și locației, că Pluto nu se încadrează.

Nici Eris, de fapt. Pluto a fost retrogradat ca și planetă pitică.

Inutil să spun, copiii școlilor elementare erau destul de bulversați.

Dar poate exista speranță. Cercetătorii au dezbătut recent dacă să facă din nou planeta Pluto planetă.

La școală: Diamantul este cea mai dură substanță

Acum: Nano-tuburile de nitrură de bor cubic este cea mai dură substanță

Am știut despre două substanțe mai dure decât un diamant din 2009: nitrură de wurtzite de bor și lonsdaleită, potrivit Scientific American. Primul rezistă la indentare cu 18 la sută mai mult decât un diamant, iar al doilea 58 la sută.

Din păcate, ambele substanțe sunt destul de neobișnuite și instabile în natură. De fapt, autorii studiului, publicat in revista Physical Review Letters, au calculat numai duritatea noilor substanțe, în loc să le testeze cu ajutorul unui specimen tangibil. Asta face descoperirea un pic teoretică.

Dar un alt concurent a fost publicat în revista Nature din ianuarie 2013. In termeni simpli, cercetătorii au comprimat particule de nitrura de bor pentru a forma nitrura de bor cubica ultra-uscată.

ultrahard nanotwinned cubic boron nitride

Pur și simplu au reorganizat particulele ca o ceapă, un trandafir sau acele mici păpuși rusești care se potrivesc una în cealaltă, așa cum îi explică echipa lui Wired.

Ca rezultat, se așteaptă ca femeile de pretutindeni să înceapă să solicite inele de logodnă cu nitruri de cub de nanotubulare ultrahard. Pentru că acestea sunt într-adevăr pentru totdeauna.

La școală: vrăjitoarele din Salem au fost arse pe rug

Acum: au fost spânzurate

Chiar dacă nu l-ai citit pe Arthur Miller (The Crucible) în liceu, probabil ai învățat undeva că oamenii din Salem au ars vrăjitoare pe rug. Dar asta nu sa întâmplat niciodată, după Richard Trask, un arhivar pentru orașul Danvers (cunoscut mai demult sub numele de Salem Village). De asemenea, el a prezidat Comitetul tricentenar din Salem Village Witchcraft din 1990 până în 1992 și a scris o carte care detaliază perioada de timp numita Salem Village Witch Hysteria.

La vremea proceselor, New England a continuat să respecte legea engleză, care vedea vrăjitoria ca pe o crimă pedepsită prin spânzurare – fără a arde pe rug, a spus Trask. În Europa, însă, biserica etichetă erezia vrăjitoriei și a condamnat suspecții de practicare a ei la ardere pe rug. Puteți vedea unde a început confuzia.

La școală: sclavi israeliți au construit piramidele

Acum: muncitorii egipteni au construit piramidele

Chiar și filme precum „Prințul Egiptului” perpetuează ideea că sclavi au construit piramidele. Deși mulți cred că Biblia ne spune că ei au făcut, cartea nu menționează în mod specific povestea.

Acest mit popular apare ca urmare a comentariilor făcute de fostul prim-ministru israelian Menachem Begin când a vizitat Egiptul în 1977, potrivit lui Amihai Mazar, profesor la Universitatea Ebraică din Ierusalim.”Niciun evreu nu a construit piramidele, deoarece evreii nu existau în perioada în care piramidele au fost construite”, a declarat Mazar AP.

Recentele descoperiri arheologice arată că egiptenii au construit piramidele. Lucrătorii au fost recrutați din familii sărace din nord și sud, dar au fost foarte respectați, câștigând cripte lângă piramide și chiar pregătirea adecvată pentru înmormântare.Sclavii nu ar fi fost tratați atât de onorabil.

La școală: Plierea unei bucăți de hârtie de mai mult de șapte ori este imposibilă din punct de vedere matematic

Acum: Recordul este de 13

Fie în clasa de artă, fie în cea de știință, acest zvon este răspândit cu siguranță printre mase. Dar Britney Gallivan, o studentă de liceu din California, nu a mușcat-o.

Ea, cu câțiva voluntari, a cumpărat o hârtie igienică uriașă, de 85 de dolari SUA, și a șocat pe  toată lumea, pliind de 11 ori coala de hârtie. Ea și-a dat seama că toți ceilalți care au încercat au alternat direcțiile pliabile și chiar a dezvoltat o ecuație, bazată pe grosimea și lățimea hârtiei specifice, explicând de ce nu ar trebui.

Gallivan a fost un vorbitor principal la Conferința Consiliului Național al profesorilor de matematică din 2006. A absolvit Universitatea din California, Berkeley, cu o diplomă în Știința Mediului în 2007. Și de atunci, a apărut la MythBusters.

În anul 2012, studenții de la Școala San Marco din Southborough, Massachusetts, au bătut recordul lui Gallivan, pliind hârtia de 13 ori.

La școală: Marele Zid Chinezesc este singura structură omenească vizibilă din spațiu

Acum: Multe construcții create de om sunt vizibile din spațiu

Din punct de vedere tehnic, acest lucru nu a fost vreodată un adevăr doar o poveste spusă elevilor din clasa a treia. De fapt, zvonurile că puteți vedea reperul, nu numai dintr-o navă spațială, ci chiar și de pe Lună, datează din 1938.

În 2003, însă, primul astronaut chinez a spulberat în sfârșit mitul.

Cel responsabil, un om pe nume Yang Liwei, a recunoscut că nu putea vedea Marele Zid din spațiu, potrivit NASA.

Alte fotografii au apărut aici și acolo. Consensul a devenit că puteți cu adevărat să prindeți frânturi ale Zidului, dar numai în condițiile potrivite (zăpadă pe structură) sau cu o cameră capabilă de zoom. De asemenea, puteți vedea luminile orașelor mari – și drumuri principale, poduri, aeroporturi, baraje și rezervoare.

Faptul că poate fi văzut de pe lună, totuși, este total greșită.

„Singurul lucru pe care îl puteți vedea de pe Lună este o sferă frumoasă, în cea mai mare parte albă, cu unele porțiuni albastre și galbene, iar din când în când o vegetație verde”, a declarat astronomul Apollo 12 Alan Bean pentru NASA. „Nici un obiect antropic nu este vizibil la această scară.”

Pentru a clarifica mai mult, oamenii probabil susțin că aceste structuri sunt vizibile de pe sateliții care orbitează Pământul – dar acest nu este chiar ”spațiu” real.

La școală: Există cinci (sau trei) regnuri de clasificare

Acum: Ar putea exista până la opt regnuri

În funcție de momentul în care ați crescut, profesorul de știință de la școala gimnazială a predat aproximativ trei regate ale vieții – animale, plante și bacterii (monera) – sau cinci, inclusiv ciuperci și antistri.

Oricum, am extins clasificarea noastră legată de viață de atunci.

Cu cât mai multe specii găsim și le analizăm, cu atât mai elaborată devine etichetarea vieții. În plus față de cele cinci regate de mai sus, acum știm despre arhea, aruncată anterior sub monera. Arhaea dacă le privim superficial arată ca alte organisme cu o singură celula numite eubacterie, dar ele sunt complet diferite.

Există chiar și sisteme mai mari care împart în continuare eubacteriile în încă două regnuri separate, cromiste și contrasti.

În SUA, totuși, rămânem cu șase: plante, animale, antistri, ciuperci, arheebacterii și eubacterii.