O echipă de astronomi face o predicție îndrăzneață: în anul 2022, plus minus un an, o pereche de stele se va îmbina și va exploda, devenind unul dintre cele mai strălucite obiecte de pe cer pentru o perioadă scurtă de timp.

Este notoriu cat de greu de prezis este cand se vor produce astfel de catastrofe stelare, dar această pereche binară este angajată într-un dans bine documentat al morții, care va ajunge în mod inevitabil la un final în următorii câțiva ani, spun ei. Cercetătorii au început să studieze perechea, cunoscută sub denumirea de KIC 9832227, în 2013. Înainte de asta ei crezând că este vorba de de o stea binară sau pulsantă.

Ei au descoperit că viteza orbitei a devenit treptat mai rapidă și mai rapidă, rezultând că stelele se apropie tot mai mult.

Perechea este atât de aproape, de fapt, că ele împărtășesc o atmosferă comună (ca în concepția acestui artist despre o fuziune stelară). Comportamentul CCI 9832227 a reamintit cercetătorilor o altă pereche binară, V1309 Scorpii, care de asemenea avea o atmosferă fuzionată, se roteau mai repede și mai repede și a explodat în mod neașteptat în 2008.

Acum, după 2 ani de studiu atent pentru a confirma rotația accelerată și a elimina explicațiile alternative, echipa a raportat la întâlnirea anuală a Societății Astronomice Americane că perechea va exploda ca o „nova roșie” – o explozie provocată de o fuziune binară – în aproximativ 5 ani.

Oamenii de știință vor continua să monitorizeze perechea CCI-ul 9832227 în următorii ani pentru a-și susține predicția și pentru a afla mai multe despre modul în care o astfel de spirală mortală se termină într-o nova roșie. Astronomii amatori pot să o studieze de asemenea, măsurarea modului în care fluctuează în luminozitate la o rată tot mai mare. Iar când va fuziona, toți vom putea să ne bucurăm de spectacol.